Ankety

Souhlasíte s nynějším systémem hospodaření na českých svazových revírech, kdy se zarybňuje často a velkým množstvím malých ryb?


Ano, přijde mi to rozumné a mému způsobu lovu to vyhovuje
Ano, přijde mi to rozumné a mému způsobu lovu to vyhovuje 59
Nesouhlasím, tento systém ničí ekosystém každé (hlavně menší) vody
Nesouhlasím, tento systém ničí ekosystém každé (hlavně menší) vody 152

Celkem hlasů:211
Hlasujte kliknutím na odpověď


Odkazy

články

 
11.února 2010

Tak trochu jiný článek


Kolikrát člověk narazí na názory, které tak trochu nejsou založeny na pravdě a dotyčný nejspíš ani sám na vlastní kůži nezažil, o čem se vlastně vypráví. Pominu teď názory na montáže a krmení. Tomu se třeba budeme věnovat příště.  
Mezi nejčastější problematiku, do které se většina rybářů zapřede, je takzvaná lehkost a složitost vody. To se mnohdy krásně zasměji, když se začne povídat o zahraničním rybaření. Připadá mně, že zde existuje dost mylná představa některých rybářů v tom, že při překročení  hranice do Francie, Itálie nebo Španělska  stačí najít pouze dostatečnou vodní plochu, nahodit třeba barvené kolínko a trofejní kapři skáčou sami před stativ. Samozřejmě jsem to trochu zlehčil, ale i s těmito názory se mnoho z nás zajisté potkalo nebo je snad i zastává.
Připadá mně, že je to asi tak, jako se vším tady u nás v malé České republice. Člověk si tak normálně žije, poté se doslechne o úspěchu jiného člověka a v tu ránu ho nenapadne nic jiného, než začít vymýšlet různé lži, nepravdy a intriky, aby toho druhého, na kterého se usmálo štěstí  pošlapal a minimálně znevážil jeho výsledek. A možná až v druhé řadě přemýšlí, jak by mohl podobně zabodovat i on. 
Pro mě je celkem úplně jedno, kam si kdo jezdí na ryby. Hlavní přece je, aby byl spokojen se svým vlastním lovem a volný čas u vody si patřičně  užil. Tak to beru alespoň já při výběru lokality, kde se chystám  lovit.
  Bohužel, v poslední době si lov na českých vodách moc neužívám. Prostě není pořádně kde trávit v klidu čas a věnovat se naplno lovu.  Je až s podivem, kolik začalo jezdit na kapry rybářů. Najít nějaké klidné místo, kde nebude skoro nikdo a nebude zde všechno zakázáno, je už asi nemožné. K tomu dost dobře nechápu způsob hospodaření českého rybářského svazu. Myslím, že v dnešní době je už tolik kaprařů mezi rybáři a tato organizace, pro nás početnou skupinu pořád pouze řadových členů, kteří vyznáváme trochu jiné chytání než rybáři z osmdesátých let, nedělá vůbec nic. 

V poslední době tedy jsou nějaké pokusy viz písník Oplatil u nás ve východních Čechách, ale to je právě transparentní příklad toho, jak se nedá míchat normální chytání s kaprařinou. Ano, jedná se o vodu, která byla vyčleněna takzvaně pro lov velkých kaprů. Problémů zde nastalo však hned několik. Aby se svaz zavděčil i krmítkářům, kteří by na takovouto vodu chodit vůbec neměli, tak během dvou let ustavičným vysazováním tento písník znehodnotil. Nechápu, proč by na vodu pro kapraře, která je jediná svého druhu v celém regionu museli chodit i krmítkáři, kteří si chtějí odnést kapra. Pozor! Já nevidím problém v tom, že si někdo chce odnést kapra od vody. Ale nevím, proč by si ho měl odnášet právě z vody určené pro sportovní rybolov.
V dnešní době je tento písník plný malých kaprů ,,do 75 cm,, a ve vodě je tak velká potravní konkurence, že jen stěží můžeme do budoucna očekávat nějaký  nárůst nových trofejních exemplářů. Prostě je tato voda takzvaně neutáhne. Osobně bych měl klidně jen jeden záběr za den nebo klidně žádný, ale chci vytáhnout krásného, vypaseného a hlavně zdravého kapra. To je pouze jeden z problémů, který tuto vodu pasuje jinam než byl záměr svazu. To, že se zde nesmí lovit přes noc také nechápu. Ono se říká, že by se to neuhlídalo, ale podle mě je to hloupost. To by však porybní museli mít i jiný zájem, než chytit kapraře při nočním rybolovu. Myslím si, že když je někdo schopen čekat po půlnoci za keřem a sledovat pohyb čelovek po břehu, aby mohl následně odebrat povolenku za noční rybolov, mohl by stejným způsobem čekat i na pytláka, který odnáší od vody ryby nebo dělá jiné nekalosti. Stejně tak jsem neslyšel, že by byla odebrána povolenka za nešetrné chování ke kaprovi a těch by se posbíralo dost. Vždyť drtivá většina krmítkářů ani nevozí k vodě podložku. Takto bychom mohli pokračovat dál s negativy, které tuto vodu provázejí. Ze čtyř jarních vycházek jsem zde vždy odjížděl naštvaný, je to opravdu zase jenom polovičatý výkřik do tmy, který nemá jasnou vizi a budoucnost. Právě u této vody mě to celkem dost mrzí. Mohl to být právě transparentní průlom toho, že to jde. Mohli jsme mít i u nás svazovou vodu, kam by jezdili třeba i  zahraniční kapraři chytat trofejní kapry. Jsem přesvědčen, že kdyby se zde hospodařilo správným způsobem, tak by v Oplatilu bylo do deseti let spousty ryb nad patnáct kilogramů a mezi nimi, by se prohánělo několik jedinců přes dvacet kilogramů. A to si myslím, že už by stálo za hřích se této vodě pořádně věnovat. To bych asi třeba ani neujížděl  za kapry do zahraničí.  Bohužel, ale nebudeme mít zase nic, jenom spousty násaďáků a pár pohublých veteránů. 

Opět jsem se dostal někam, kam jsem se ani dostat nechtěl. Nerad kritizuji něco, co sám nedělám, ale zde to opravdu jinak nejde. Jsou to totiž zásadní chyby, které se na českých vodách dějí.  A tím nás „defakto“ svaz nutí, abychom jezdili za kapry mimo jeho hospodářství.
Jsem naštvaný, protože právě proto jsme nuceni vyrážet za kapry do ciziny a to je velká škoda. Nebaví mě trávit řadu hodin v autě. Stejně tak mě ani neuspokojuje  neustále podstupovat rizika, která cestování skýtá. Rád bych  jezdil za kapry pouze na pár dní nebo i hodin a řídil se podle počasí a intuice. Prostě bych si kaprařinu užíval úplně jinak. Ono se řekne jet do ciziny na ryby. Je to ale o hodně složitější, než se na první pohled jeví. Mám za sebou již víc jak dvacet návštěv zahraničních revírů a s tím souvisejících desítky tisíc kilometrů strávených v autě. A opravdu se musím jenom smát, když někdo nezasvěcený do tohoto problému  mluví o lehkosti lovu na tamních lokalitách.
Podle toho, co slýchám, si většina lidí myslí, že v cizině se loví na panenských vodách, kde jsou kapři úplně hloupí a skočí na všechno, co jim kaprař předloží. Nevím, jaké zkušenosti mají ostatní kolegové jezdící na zahraniční výpravy, ale já ze svých poznatků vím, že ulovit zde velkého kapra není stejně, tak jako v Čechách, vůbec jednoduché.
 Náš lov se většinou odehrává na vodách, kde kaprařský boom proběhl již řadu let nazpět a kapři jsou vystavováni pořád novým a novým praktikám a návnadám z celé Evropy a tudíž jsou náležitě proškoleni. Ano, co hraje v prospěch je to, že je celkem jasné, že na vodě, kde lovíme  jsou velcí kapři zastoupeni ve větším množství než u nás. To je ale faktor, který podle mě nedělá z lokality lehkou nebo těžkou vodu. Podle mě se složitost vody určuje podle jiných kriterií.  Rozloha lokality, členitost dna, hloubkové propozice, množství vázek, celková navštěvovanost revírů, množství přirozené potravy a v neposlední řadě proškolenost kaprů.  
On právě  i výběr lokality není úplně jednoduchý. Jsou vody, které více fungují na jaře a jiné zase na podzim. A musím říci, že čím více znám přehrad, jezer, pískoven a řek je to složitější a složitější. Při posledních výpravách jsme „defakto“ ani nevěděli, kam vlastně jedeme. Podmínky ovlivňující úspěch lovu často hrají proti nám a kolikrát přijedu na lokalitu, kterou již znám a najednou mně něco říká, ,,tady to teď není dobrý“. Prostě to necítím nebo  jsou produktivní místa obsazena, často je velký průtok nebo zase málo vody. Prostě nikdy nejedeme na jistotu s tím, že bychom si řekli: ,,Jo, teď nachytáme ty dvacky a pojedeme domů“. A to mě na tom baví asi nejvíce. Osobně raději navštěvuji stále nová a nová místa, kde to nemám takzvaně okoukané. Na nových místech jsem vždy o hodně víc aktivní a doslova pořádám hon na kapry. Baví mě to o moc víc, než když ve vodě znám každý kámen a pouze čekám na záběr. A to je další fakt, který mě do ciziny táhne. Je zde  prostě víc vod na výběr, kde žijí velcí kapři. A je jasné, že když chci nějakého velikána ulovit, musí především ve vodě být. A to nám opět dnešní svazové vody nabídnout nemohou. Protože u nás i velký kapr nezná dne nebo hodiny, kdy mu někdo uřízne hlavu nebo ho prodá do malého soukromého rybníku. 
Vypadá to tak jako bych vás chtěl lákat k rybolovu v zahraničí a ono to možná tak i je. Myslím, že by se tam řada začínajících kaprařů  naučila mnoho užitečných věcí, které by s úspěchem  v budoucnu užívala třeba i u nás na svazovkách. Mnoho rybářů si teď asi říká: ,,No jo, jel bych to hned někam do ciziny zkusit, ale nemám na to peníze“.
Samozřejmě, že každá sranda něco stojí. Myslím však, že normálně vydělávající člověk by na jednu větší akci za rok, s možností chytit velkého kapra, určitě ušetřil. Vždyť hned nemusí jet až ke Španělsku dva tisíce kilometrů. Zejména italské produktivní revíry se nacházejí do tisíce kilometrů od našich hranic. A jediným nákladem navíc bude investice do benzínu a dálničních poplatků. Jinak jídlo, povolenka a další k životu potřebné věci stojí podobně jako u nás. 
Když se tedy na to podívám z této strany. Myslím, že právě mnoho škarohlídů, kteří zahraniční lov pomlouvají, mají spíš problém s tím, že se cesty za kapry z nějakého důvodu bojí. A svůj strach přemění v útok proti nám, v dnešní době už stovkám kaprařů, kteří pouze mají rádi jinou dimenzi kaprařiny, než se nabízí v menu českého rybářského svazu.
    Uf, to byla smršť myšlenek. Rád ale pojmenovávám věci správným jménem a v tuto chvíli mě láska ke kaprařině velela napsat těchto pár řádků.  V příštím článku se už raději ale  budu věnovat samotnému lovu, který jsem si letos na podzim náramně užil. V hlavě mám opět nezapomenutelně vryto několik příhod. Ať už pomyslím na září, kdy jsme s Vlastou navštívili krásnou přehradu nebo když se vrátím do Maďarska na závody Green hell, kde proběhly opravdu kaprařské emoce, ale nejčerstvější zážitek mám z poslední výpravy s mým taťkou na jednom úžasném písníku, který nám vydal mnoho svých pokladů. Jo jo, opět to byl podzim, na který jen tak nezapomenu a v některém z dalších čísel tohoto magazínu se s Vámi o tyto zážitky a radost z ulovených kaprů rád podělím.
 

S pozdravem Jaromír Kratěna ml.  

 

 

Vaše komentáře k tomuto článku

Máte zkušenosti s tímto výrobkem? Podělte se s ostatními a poraďte nebo si nechte poradit.
V zájmu udržení informační hodnoty těchto stránek si provozovatelé vyhrazují právo vyřadit vulgární a reklamní příspěvky nebo příspěvky nesouvisející s obsahem této stránky.

23.2.2010 07:59
Vladimír
Pěkný článek

Pěkný článek, slaboduchá diskuze, viz šupináček.

PS: pane Jaromíre pište dál a na tu závist ani nereagujte (čím víc se s trusem mažete tím víc zapáchá)

22.2.2010 08:43
Jaromír Kratěna
Ahoj šupináčku

To jsem rád, že tak to reaguješ. Myslím, že jsem o tobě asi přímo psal. Jsem šťastný za to, že jsem se opravdu nepletl a lidi se závistí jsou stále mezi námi!. Zdá se mě že ti ještě kouká rudá hvězda z tvého pozadí. Pro tvoje dobro ti přeji, aby jsi přestal závidět a pozorněji četl řádky i od jiných dopisovatelů, kteří mají lov kaprů  opravdu rádi. Po tom budeš mít asi jiný názor na věc a budeš si život více užívat. Jinak jsem v životě nebyl v cizině na soukromáku. Tak tady nemel nesmysli. Chodí to tam uplně jinak, než si myslí tvoje hlavinka.

S pozdravem Jaromír Kratěna 

 

20.2.2010 11:05
Supináč

Supinac- jen se podivuju jedné zajímavé věci o těch největšík kaprech . Je zajímavé že největší ryby chytají lidé nejzvušnějších jmen . Mají na nejlepších vodách na světě své testery a krmí na těch nejlepších místech když je nejlepší období k lovu přiletí pan velký z VB a šup a obr je na břehu .O penězích  za návnady a času sráveném se nemá cenu rozepisovat . Toto jen cituji pana Hašpicu kus pravdy asi na tom bude . Vždyt jde jenom o jejich  byznys . A my kupujeme a kupujeme protože na toto krmení na ten prut a nejen to se vytáhl  kapr a tak dáe. Copak si myslíte že dostat se na tu vodu s největšími kapry  je tak snadné a levné a nedej bože se dostat i na nějaké dobré místo ? Jsou to vody soukromé a když u nás se bude sypat bojlízem tak dlouho a v takové míře jako na soukromácích ve francii tak zapár ler taky máme pár 30tek a nikdo se nebude rozepisovat jako nynější hvězdy že ho chytil na soukromé vodě a za zády měi sprchu bar s kuchyní a né tu krásnou přírodu bez odpadků vždyt i komfort něco stojí . Takže my se svými přímy takovým to von nesaháme ani k ...

16.2.2010 18:13
michal - bad wolf
...

muzes mit vybavu i za milion a stejne nemusis nic chytit,a pokud ti jde o to nachytat co nejvic a ne o pobyt v prirode,jasne je to kazdeho vec a za zminku to stoji.muzes si sebou vzit i par pytliku a pekne si zachytat ale zalezi na zpusobu lovu,krmeni. tohle tema by vydalo na hodne dlouhy clanek.ohledne toho ze je to tady na prd,musim souhlasit. hold i  komunismus tady udelal sve , lidi maji  porad vsugerovane ryba=zradlo. zkratka je to tady na prd, brehy vod s pohazenymi odpadky,,,a kdyz uz pytlak neni pytlak,tak si porad zahravam s myslenkou ¨pryc odsud¨.  za zminku by jeste stalo vsimnout si v casopisech jak autori pisi o mesicich priprav coz znamena setrit Penize i cas na ryby. muzu o sobe rict ze jsem obycejny delnik z tovarny a prokousavam se k tomu abych si zajel za hranice do ne tak ponicene prirody , a jak se rika to nejdulezitejsi na konec, zalezi na cloveku jak se tomu poda, jak financne tak pracovne, bud chce a setri a maka presneji dre jak blb aby si mohl nekde zajet nebo neco poridit do vybavy. na tohle tema by byl opravdu hodne dlouhy clanek. psal sem to v rychlosti a na hrubo tak sorry za pripadne chyby.

15.2.2010 20:08
Evn
supka

supinacku tak si tu vybavu kup a krmeni a treba te vezmou a ty nebudes muset bejt doma:P vzdyt ma pravdu stim jak to v cechach je,je to tu napicu a tohle co ty tu meles je jenom tvoje zavist!!! taky jim zavidim ze oni jezdej do zahranici a ja ne,ale chystam se nato a moc se tesim,az navstivim nake to jezero a ne rybnik plny jatkaru!!!

13.2.2010 18:35
Zdena Prnka
Pokora

Dobý den . Pánové nedělejte ze sebe tabové chudáčky a svatoušky...Když rybář nemá výbyvu za minimálně 100000k.č tak se s ním ani nebavíte a nástrahy za 15000a víc tak s váma nemůže ani ... Doporučuji  za vaše poctivé peníze si zakupte jezero na Měsíci a lítejte si tam i s Angličany a soudruhy z Usa na Kapry vašich snů. ¨S pozdravem Šupináč

11.2.2010 16:45
michal - bad wolf
Pravda, pravda.

Krasne fotky, klanim se fotografovi.

 

Hledání

Přihlášení

 
 

Zapomněl jsem heslo
 

Nejprodávanější produkty

Sportcarp Gripper

Sportcarp Gripper
Obvyklá cena:31,- Kč Cena:30,- Kč
Přidat do košíku
 

Ghost Skin 20 m

Ghost Skin 20 m
Obvyklá cena:220,- Kč Cena:209,- Kč
Přidat do košíku
 

Boilies Focus

Boilies Focus
Obvyklá cena:189,- Kč Cena:180,- Kč
Přidat do košíku
 

Sportcarp Flat pear

Sportcarp Flat pear
Obvyklá cena:31,- Kč Cena:30,- Kč
Přidat do košíku
 

Umělá kukuřice-plovoucí

Umělá kukuřice-plovoucí
Obvyklá cena:90,- Kč Cena:86,- Kč
Přidat do košíku
 

Pasta Focus 350 g

Pasta Focus 350 g
Obvyklá cena:129,- Kč Cena:123,- Kč
Přidat do košíku
 

TC2 Anti-Snag Hook

TC2 Anti-Snag Hook
Obvyklá cena:109,- Kč Cena:104,- Kč
Přidat do košíku
 

Gladiator (odhozová šňůra) 100m

Gladiator (odhozová šňůra) 100m
Obvyklá cena:299,- Kč Cena:285,- Kč
Přidat do košíku
 

Ballistic

Ballistic
Obvyklá cena:249,- Kč Cena:175,- Kč
Přidat do košíku
 

Sandále Antibes

Sandále Antibes
Obvyklá cena:1 199,- Kč Cena:799,- Kč
Přidat do košíku