Sportcarp Sportcarp
Informace

Sociální sítě

Květnový úplněk 2. díl - Michal Homolka

Pravděpodobně díky velké vodě, která se tudy časně na jaře prohnala, se ryby ještě zdržovaly v hlubších partiích nádrže. Po čtyřech dnech bez kontaktu s kapry, bylo nutné zhodnotit naši situaci. Nakonec jsme se rozhodli k přesunu na jiný revír, protože absolutně nic nenasvědčovalo tomu, že by se něco mělo změnit k lepšímu. Cesta každého rybáře je lemována úspěchy i neúspěchy a tentokrát jsme dostali pěkně napráskáno. Orlík je vzhledem ke své velikosti, členitosti a silnému rybářskému tlaku velmi těžký revír. Proto je úlovek kapra trofejních rozměrů na této vodě skvělým rybářským úspěchem. Pokud se to někomu povede opakovaně, tak jak se to během posledních let podařilo některým našim kaprařům, je to neoddiskutovatelný důkaz o kvalitách těchto lovců. Lov kaprů na jakékoli velké přehradní nádrži, je zcela jiný „šálek kávy“, než chytat na několika hektarovém rybníce, kde většinou stačí jen kvalitně nakrmit a pokud není úplně „mrtvé“ období, nějaký ten kapr se dřív nebo později na vašem krmném místě objeví.Každopádně jsme odjížděli s tím, že se sem opět vrátíme a pokusíme se srovnat nevyřízené účty. Jediným adrenalinovým zážitkem z této výpravy na Orlík tak pro mě zůstane chvíle, kdy jsem byl uprostřed noci náhle probuzen funěním, mlaskáním a chrochtáním. To se stádo divočáků nechalo zlákat partiklovou směsí, kterou jsem měl za bivakem namočenou v kýblech. Škoda jen, že stejně dobře nefungovala lahodná vůně partiklu i na kapříky.

Netuším, kolik nenasytných divočáků tam vlastně hodovalo, ale rachot, s jakým se dali na úprk, sotva jsem se pohnul na lehátku, byl určitě slyšet až k Podolskému mostu. Nejradši bychom se přesunuli na dolní Labe. Bohužel, jako už několikátý rok za sebou, zde byl příliš velký průtok. Nezbývalo, než zvolit nějakou stojačku. Přestože „Soupis revírů ČRS“ je velmi tlustá knížka, pro kapraře zas tak moc možností nenabízí. Naše volba tak padla opět na jednu labskou pískovnu, kde chytáme již několik let. Během zimy jsme si sice říkali, že už na tento revír nějakou dobu jezdit nebudeme a že chceme poznávat nové vody. Počasí a okolnosti ale rozhodly jinak. Zkrátka klasický Murphyho zákon – když si člověk něco dokonale naplánuje, vždy to dopadne úplně jinak. V tomto případě jsme toho ale nakonec vůbec nelitovali, ba naopak! I přes nepříliš vydařený začátek, se z této výpravy nakonec stal „lov snů“, v jaký jsme ani nedoufali. Tyhle nečekané zvraty jsou na rybaření krásné a člověk si je musí připomínat v dobách, kdy se nedaří.  Během cesty z Orlické přehrady jsem se zastavil doma, abych se alespoň na chvíli viděl s rodinou a trochu se po týdnu bivakování „zkulturnil“. Stejně to udělal i Láďa. Jeho zastávka však byla kratší a hlavně jeho bydliště leží prakticky při cestě. Zrovna jsem nasedal do auta, když mi Láďa volá: „Majkle, je to paráda, místo u přítoku je volné, takže jsem tu a už jsem vytáhl prvního kapra, kolem 8 kg“. To je skvělé, říkám si. Vůbec bych nečekal, že v druhém květnovém týdnu bude toto místo volné. Během cesty mi Láďa telefonuje ještě dvakrát, pokaždé poté, když zdolá pěkného kapra. Prosím ho, aby už mi nevolal, ať už chytí cokoli. Jinak se ještě vybourám. Tohle už se mi stalo poněkolikáté, že jedu na ryby za Láďou, který mi během cesty hlásí úlovky. Skutečně je pak hodně složité, jet opatrně a soustředit se na řízení.         Když dorážím k pískovně a obhlížím okolí místa, kde budeme chytat, uvědomuji si, že několik následujících dnů strávím v dost neutěšeném, až surrealisticky vyhlížejícím prostředí. Zdejší dominantou je mohutný vrak plovoucího bagru. V těsném sousedství se rozkládá velmi hlučný areál zpracovny písku a poblíž vede poměrně rušná silnice. To ještě netuším, že na místo kde máme umístěné pruty, si pravidelně jezdí vymývat lžíci nakladač Komatsu, jehož obsluha vám dá zhruba půl minuty na okamžité odklizení prutů a veškerého vybavení z cesty.

„Z vody“ je ale místo výborné, jedno z nejlepších na celé pískovně. Nachází se přímo u ústí kanálu, který pískovnou spojuje s Labem. Je to přirozená kapří cesta, kudy ryby často migrují z hlavního toku do pískovny a zpět. Tohoto faktu jsme si dobře vědomi, protože většina místních velikánů se chytí každý rok jak na Labi, tak na pískovně.   Zhruba v 80m vzdálenosti před námi je navíc podlouhlý ostrůvek, jehož příbřežní oblast je také slibným místem pro prezentaci nástrahy. Dno je zde tvrdé, písčité, pouze na některých místech jsou nánosy bahna. Hloubka se pohybuje od 2 do 4 metrů. Je tedy ideální na jarní období, kdy kapři vyhledávají místa s prohřátější vodou. Nejdříve losujeme pozice prutů.  Na řece vždy házíme korunou, kdo bude chytat „nahoře“ a kdo na teoreticky výhodnějším místě „dole“ , tzn. po proudu. Zde je také zřejmé, že ten, kdo bude chytat na úplně levý prut směrem do průplavu a bude nahazovat kaprům přímo do cesty, bude na nejlepším místě. Proto se domlouváme, že ten kdo si vylosuje prut do průplavu, bude mít druhý prut umístěn úplně vpravo, na vnitřním okraji ostrůvku směrem ke břehu. Toto místo se nám naopak zdá nejslabší, protože z otevřené vody bude odříznuté napnutými vlasci ostatních prutů.   Padá „orel“ a to znamená, že jsem si vylosoval místo do průplavu. Ve své konzervativnosti nejsem úplně nadšený, že nebudu mít pruty vedle sebe, jak je obvyklé. Navíc se pohybuji na velmi „horké“ půdě, protože průplavem projíždí do pískovny šífy s pískem a místní porybný nás upozornil, že nesmíme nahazovat do jejich dráhy. Myšlenky na nastávající lov ale všechny chmury zahání.Na oba pruty masivně zakrmuji kobrou. Chytám na boilies Active Maple-8 od firmy Mainline, kterému maximálně věřím. Jen lituji, že jsem ho zbytečně vyházel několik kilo do Orlíku, kde ho teď asi okusují cejni. Tady bych ho momentálně upotřebil o 100% lépe. Láďa loví na Pro-Active Pineapple, také od Mainline. Návazce používáme velmi jednoduché, buďto z 25lb Stealth Skinu nebo z 25lb Silkwormu. Háčky používáme buď Ashima Heavy Carp, vel. 6 nebo Korda Wide Gape B, vel. 4 a 6.   Montáže s pevně fixovaným in-line olovem kolem 140gramů a místo klasické silikonové hadičky proti zamotání 30lb olověnku od Sufixu. Na svůj levý prut tentokrát používám zadní olovo, protože ho nenahazuji daleko a chci, aby vlasec vedl k montáži po dně a neplašil krmící se ryby. Všechny tyto detaily jsou velmi důležité a nerozepisuji je zde jen proto, abych dělal těmto věcem reklamu. Mě samotného v článcích vždy zajímá, na co dotyčný chytal. Čím více má člověk informací, tím lépe pak dokáže analyzovat své vlastní lovné situace a správně na ně reagovat.O následujících dnech se nebudu do hloubky rozepisovat. Kapři, převážně v rozmezí 6 až 10 kg, jsou před třením velmi aktivní a tak záběry přichází skoro každou hodinu. Přesně takovou „náplast“ na orlický půst jsme potřebovali a tak si naplno užíváme každou akci. I když jindy reptáme na omezení doby lovu, tentokrát jsme rádi, že se od půlnoci do čtyř aspoň na chvíli vyspíme. I pro místa kde chytáme a krmíme vůbec není špatné, že si na chvíli odpočinou od našich udic. Než zalézáme do spacáků, vždycky pořádně „zafedrujeme“ kobrou. Doufáme, že konečně najedou velké ryby. Někde poblíž tu určitě jsou!Třetí den za námi přijíždí na jednodenní návštěvu Lukáš Krása. Není to rybářská, ale spíše pracovní návštěva. S Lukášem totiž spolupracujeme na jeho nové knížce „Kapří tajemství“, která by měla vyjít tento rok na podzim. Na  jednotlivých kapitolách této knížky se podílí celá řada českých kaprařů. Držím Lukášovi palce, aby měl sílu dílo dotáhnout do konce. Pokud se to podaří, bude to jedna z nejlepších knížek, která u nás o lovu kaprů doposud vyšla.Přes den je vedro, kapři moc neberou a tak, možná i ovlivněni debatami s Lukášem, trochu experimentujeme. Láďa nastražuje jasně žlutý pop-up s příchutí ananas. Dlouhým náhozem ho posílá těsně k levé špičce ostrůvku, kde se pořád dělají kolečka. „Nějak rychle to padlo na dno, asi je tam hodně mělko“, pochybuje Láďa, jestli to nemá přehodit. Svorně ho s Lukášem přesvědčujeme, aby to tam nechal. Když experiment, tak experiment. Za nějakých dvacet minut má padák a poté swingr dvakrát povyskočí směrem k prutu. Láďa razantně zasekává a u ostrůvku doslova vylétává nad hladinu tak 45 cm kapřík. „Tak tam je tedy hodně mělko,“ smějeme se svorně. Ještě víc se však bavíme poté, co odpoledne ke špičce ostrůvku přiráží pramice se sličnými tábornicemi z přilehlého kempu. Přímo na místě, odkud Láďa před chvílí vytáhl nejmenšího kapra výpravy, vystupují do vody, která jim sahá sotva nad kotníky… Večer jdou Láďa s Lukášem na návštěvu za kamarády z Vlašimi, kteří chytají kousek od nás. Zůstávám sám a užívám si jasné noci a klidu, který se všude kolem rozhostil. V tom na pravý prut přichází prudký záběr, následovaný urputným bojem. Kapr se stále drží dna a vždy, když ho přitahuji ke břehu, bere si znovu z brzdy. Připomíná mi to souboj s dlouhým mlíčákem Olinem, který jsem na téhle vodě skoro před rokem zažil. Jen já, kapr a hvězdy. Splynutí s přírodou. Nádhera. Když nakonec kapra podebírám, jsem překvapený, že není zas tak velký, jak jsem čekal. Je to ale první „desítka“ sezóny a tak jsem rád, že se zrovna vrátil Lukáš a může mi ho vyfotit. Kapr je nádherně stavěný, mladý silný šupináč, širší než delší. Tihle mladí kapři mezi 9 až 11 kg jsou při zdolávání nejdivočejší a jejich vylovení je mnohdy náročnější, než u podstatně větších kusů. Jsem přesvědčen, za mnohými rybářskými historkami o monstrech, které se nedaly obrátit, jsou právě tito mladí siláci. Lukáš mě fotí mou klasickou zrcadlovkou. Ráno, když si chci vyfotit východ slunce, zjišťuji, že jsem v ní neměl založený film. A tak tenhle noční úlovek zůstane jen v mých vzpomínkách. Zlomová chvíle přichází čtvrtý den za svítání. Na můj levý prut mám pomalý záběr. Swingr se líně přilepil k prutu a brzda navijáku se pomalu roztáčí. Zasekávám. Kapr bojuje stejně rozvážně, jako zabral. Žádné divoké výpady, ale spíše pocit, jako když taháte „pytel brambor“. Chvíli na jednu stranu, chvíli na druhou. Zdolávám ho opatrně, aby se háček nevyřízl. Mnohokrát, když jsem spěchal mít kapra rychle na břehu, nedopadlo to dobře. Po deseti minutách přitahuji Láďovi do podběráku nádherného šupináče. Je mohutný a krásně zlatý. Po zvážení se potvrzuje moje naděje - je to nový „osobák“! Paráda. Láďa mě objímá a blahopřeje mi. Je z toho snad ještě nadšenější než já. Oba křepčíme na břehu jak malí kluci. I když kapr těchto rozměrů není na mnoha soukromých revírech a v zahraničí ničím zvláštním, pro mě je to naplnění jedné vysněné mety. Moje zlatá rybka, která mi splnila mé rybářské přání. Na svazových vodách kde chytám, jsem se k němu musel propracovat přes mnoho kaprů menších rozměrů. Moc si to užívám.Ihned po vyfocení kapra pouštíme a domlouváme se, že na místo do průplavu se teď s oběma pruty přestěhuje Láďa. To je také jedno z pravidel na našich výpravách. Vždy si přejeme, abychom nachytali oba dva. Pokud je tedy některé místo produktivnější, jakmile z něj jeden vytěží velkou rybu, přepustí ho druhému. Věříme, že další záběr od nějakého místního mohykána přijde právě z průplavu a další události nám dají za pravdu.Až do půlnoci už ale žádná velká ryba nepřichází. Oba však cítíme, že je někde nablízku. Voda je extrémně živá. Kapři se evidentně pohybují v oblastech, kde jsme po několik dní krmili a nejsou to žádní násaďáci. Vzhledem k množství ryb před námi, tam už žádné návnady dávno nejsou. Sice neustále nějaké boilí dostřelujeme, ale i kdybychom ho však měli dvakrát tolik, stejně by to bylo málo. Spoléháme na to, že vodou se šíří vůně našich nástrah, jak kapři natrávené boilí vylučují. Podobnou kapří aktivitu jsem snad ještě nezažil.Jsme ze všeho jak na trní. Láďa se rozhoduje pro masivní zákrm a najednou nastřeluje prakticky veškeré boilí, které ještě má. Do vody jde zhruba 4 kg boilies a 5 kg aktivátorem nadipovaných pstružích pelet, které může na levý prut také nastřelovat kobrou. Já vůbec nekrmím. Jednak už zítra odjíždím, ale hlavně už jsem si splnil svůj cíl nejen pro tento lov, ale pro celou sezónu a tak chci podpořit Láďu v jeho strategii tím, že nezakrmím. Láďa tu sice chce zůstat ještě o den déle než já, poslední den už ale zkrátka krmit nebude. Všechno sází na jednu kartu a tou je zítřek. Věří, že velcí kapři vytlačí menší ryby z jeho krmného místa. Do rána vůbec nespíme, adrenalin z lovu a ze všech zážitků dělá své. Každý kaprař ty chvíle zná. V podobných situacích je člověk schopný i několik dnů prakticky nespat a přesto není unavený. Možná má vliv i to, že je úplněk a po celou noc je velmi dobrá viditelnost. Ve čtyři nahazujeme a je nám jasné, že pruty ve vodě dlouho nevydrží. Láďa nastražuje na levý prut přímo do průplavu pro-active pineapple, s nímž zakrmil. Na pravý prut dává Maple-8, který byl pro mě tak úspěšný. Sedíme, popíjíme ranní kávu a jsme napnutí, komu se to rozjede. Najednou, z ničeho nic, přichází naráz jízda na můj levý a Láďův pravý prut. To načasování je neuvěřitelné. Zdolávání dvou kaprů najednou jsme už v minulosti zažili několikrát, avšak tihle kapři nejsou žádná mimina a tak zažíváme celkem horké chvilky. Je to docela legrace. Všichni větší kapři si to totiž vždycky zamíří směrem pod ukotvené lodě v průplavu, kde se nesmí chytat a tudíž tam mají klidovou zónu. Stejně neomylně tam míří i tito dva. A tak se s Láďou musíme vzájemně přelézat, podlézat a vyhýbat, podle toho, kam se zrovna který z kaprů rozjede. Nakonec se nám je daří úspěšně zdolat – ještě že máme připraveny dva podběráky. Obě ryby známe. Jeho kapr je šupináč se zvláštně znetvořenými ústy, kterému říkáme „pitbull“. Myslím že poprvé ho tak nazval náš kamarád Petr Bačovský. Jsem moc rád, že se Láďovi konečně výrazně podařilo překonat desetikilovou hranici, kterou máme na tomto revíru sami pro sebe nastavenou jako určitý limit úspěšnosti. Můj kapr je lysec, také přes 10 kg hranici, i když menší než Láďův šupík. Má zajímavě a nezaměnitelně rozhozené šupiny. Láďa chytil tohoto lysce loni v létě na Labi. Skvělé, vyfotíme si „doubla“, radujeme se. Mobilem voláme kamaráda Jirku „Indiána“ Tůmu, který chytá asi 500 m od nás, aby nás přišel vyfotit. Tímto bych Jirkovi chtěl moc poděkovat za to, jak nám pomohl. V době největší kapří aktivity nám nezištně asistoval při focení a dalších činnostech. Doufám, že mu to budeme někdy moci oplatit. Je super, že se mu nakonec také podařilo chytit „osobák“, přestože díky nám propásl jedno velmi slibné ráno.Než Indián dorazí, nejdříve fotím Láďu samostatně s jeho kaprem. „Můj“ lysec je bezpečně zapnutý a zalitý vodou na podložce. Právě když máme oba kapry připravené na společné focení a Indián si chystá foťák, má Láďa jízdu na jeho zbývající levý prut do průplavu. Ani tomu moc nevěnuji pozornost a jen se snažím pečovat o kapry na podložkách. Takových záběrů už během posledních dní bylo. „Moc se s ním nepárej“ volám na Láďu. Nechci aby se kapři na břehu dlouho stresovali. Ani mě nenapadne, že by tahle ryba mohla být větší než ty, co máme právě břehu. Zůstávám u kaprů a Indián jde s podběrákem k Láďovi. Jen „po očku“ sleduji, že Láďa se do prutu opravdu opírá a ryba jde hned po záběru k hladině. Jen ta vlna je nějaká velká?! Kapr se párkrát převalil u hladiny. „To je jarňááák!!!“ řve freneticky Láďa a situace rázem získává na nečekané dramatičnosti. „Majkle, potřebuju abys šel sem“ , křičí na mě Láďa. Sice chápu, že si žádá mou asistenci, protože jsme sehraný tým, pečuji ale zrovna o dva nádherné kapry a nemůžu je nechat jen tak. Navíc lysce jsme ještě vůbec nefotili, i když to teď vůbec není podstatné. Naštěstí je s námi „Indián“, který mi dělá dvě velmi rychlá fota s lyscem a poté oba kapry pouštíme. Beru podběrák a běžím k Láďovi. Pro něj to zdaleka není první shledání s jarňákem, který je největší rybou tohoto revíru. Zároveň je také jedinou rybou, která zde v současnosti přesahuje 20 kg hranici. Láďa už jarňáka chytil během své první výpravy na tuto pískovnu a velmi pravděpodobně ho den před prvním ulovením nejdříve vyřízl. Jarňák je zkrátka velice „fisherman-friendly“ , tedy „rybářům přívětivý“ kapr, který už obdaroval životním zážitkem nejednoho lovce. Nic to však nemění na tom, že to je jedinečný kapr ze svazové vody a jeho úlovek je snem každého kapraře. Proto, když Láďa zjišťuje, o jakou se jedná rybu, povoluje brzdu aby kapra nevyřízl. Jarňák se ponořuje ke dnu a míří samozřejmě do průplavu pod ukotvené lodě. Láďa podléhá tíze okamžiku a trochu propadá panice. Kdybych byl na jeho místě, pravděpodobně by se mi klepaly nohy jako osiky, že bych sotva mohl stát. V rukou však nesvírám prut, ale podběrák a tak držím nervy na uzdě a snažím se Láďu uklidňovat, aby se soustředil na zdolávání. Jen neudělat nějakou zbytečnou chybu! Jarňák naštěstí nijak nejančí a v rozhodující moment se nechává mírným tahem obrátit a klidně navést do podběráku. Jako kdyby už věděl, co ho čeká a že si jen bude muset vytrpět nezbytnou proceduru focení a pak bude zase volný. V okamžiku, kdy se jeho masivní stříbřité tělo bezpečně ocitá v podběráku, propukáme s Láďou v hurónský řev. To je opravdu lov snů. Prosím „Indiána“, aby mi podal podložku. Tak těžký kapr by si mohl vlastní vahou přivodit zranění v podobě zlomeniny ploutve nebo vnitřního krvácení a proto je bezpečnější ho zvedat z vody na podložce. Jakmile ho zvážíme, zjišťujeme že si Láďa také „udělal osobák“. Prožíváme nádherné chvíle euforie a radosti, které jsou motorem kaprařiny a rybaření vůbec.

Láďa se rozhoduje, že už nebude zůstávat další den a také skončí. My jsme si již své ryby chytili a tak rádi přenecháme naše místo dalším rybářům, aby si i oni mohli splnit svůj sen.Na závěr bych chtěl vysvětlit, proč jsem v článku záměrně neuváděl váhy kaprů Je mi jasné, že je to pro čtenáře svým způsobem škoda, nevědět kolik který kapr přesně vážil. Dohodli jsme se tak ale s Láďou z následujících důvodů: Oba nás mrzí, že v posledních letech se u nás kaprařina pro mnohé zvrhla v honbu za kilogramy, která nemá s podstatou rybaření, tak jak ji vnímáme, nic společného. Někteří kapraři se vzájemně hodnotí jen podle toho, kdo jak velkou rybu chytil, bez ohledu na okolnosti a místo ulovení. Je také naprosto běžné, že rybáři vědomě přidávají svým úlovkům na váze. To devalvuje hodnotu skutečných úĺovků a jejich pravdivou váhu . Občas to vypadá, jako kdyby chytit patnáctikilového kapra na svazových revírech nebylo vůbec těžké.   A přitom opak je pravdou. Ale stejně je podstatné chytit svou životní rybu, podle svých vlastních měřítek a je jedno kolik váží. Proto jsme neuvedli váhu našich úlovků. Pro nás to zkrátka byl „lov snů“ a je jedno, kolik ti kapři vlastně měli… Byly to krásné ryby.Všem sportovním rybářům přeji, aby měli co nejvíce takových zážitků. Jedna z vašich životních ryb může zabrat v každé následující minutě, zrovna když to nečekáte. To je tajemství rybaření, které nás stále udržuje v napětí. Pro něj to děláme. Cesta je důležitější, než cíl!

Michal Homolka

Sportcarp team

Vaše komentáře k tomuto článku

Máte zkušenosti s tímto výrobkem? Podělte se s ostatními a poraďte nebo si nechte poradit.
V zájmu udržení informační hodnoty těchto stránek si provozovatelé vyhrazují právo vyřadit vulgární a reklamní příspěvky nebo příspěvky nesouvisející s obsahem této stránky.

Sportcarp

V nabídce více variant

Sportcarp TV

EET

Podle zá​kona o evidenci tržeb je prodávající povinen vystavit kupujícímu účtenku. Zároveň je povinen zaevidovat přijatou tržbu u správce daně online; v případě technického výpadku pak nejpozději do 48 hodin.