Sportcarp Sportcarp
Informace

Sociální sítě

Dvě tváře řeky - Láďa Volák

První výprava na konci dubna byla taková narychlo, jen přes jednu noc a měla mi posloužit abych místo na řece zmapoval na společnou výpravu na kterou již tradičně vyrážíme s mým parťákem Michalem Homolkou každoročně začátkem května. Na tuto výpravu jsem se již dlouho těšil a tak jsem nechtěl nechat nic náhodě a vyrazil prozkoumat místo asi týden předem. No a když jsem se tam už chystal, tak samozřejmě jsem pruty nemohl nechat doma.
Budík mě vyhání z rozehřáté postele v nekřesťanskou hodinu v půl třetí ráno. Narychlo do sebe kopnu hrnek kafe a už nanáším za tmy věci do auta a vyrážím směr dolní Labe. Prahu projíždím v tuto hodinu výborně, no vždyť jsem taky proto vstával tak brzo, abych se vyhnul ranní špičce. Pomalu se blížím k řece a z ranní mlhy vidím vystupující majestátný Říp. Přes blednoucí obzor vyčnívá jen jeho horní polovina, zatímco spodní část a její okolí je zahaleno mlhou. Mám chuť zastavit auto a zachytit tento krásný a pomíjivý okamžik na mém fotoaparátu, ale radši si to rozmýšlím, stavět v šeru na dálnici neriskuji. No nic tak si tuto scenérii alespoň vrývám do své paměti.
K řece dorážím před šestou a první co dělám tak nastřeluji kobrou asi 2 kg boilie Fuzion od Mainline na plochu o velikosti 30 x 10 metrů. Ranní sluníčko při své cestě zalévá můj břeh řeky prvními paprsky a mě to nutí mít pruty co nejdříve ve vodě. Teď je ten čas kdy je největší aktivita ryb. Konečně je nahozeno. Usedám do křesílka a naplno si užívám pocit lovu. Mám z mého místa velký rozhled po řece a každou chvíli někde zahlédnu vyhoupnout se kapra. Čekám, že záběr přijde každou chvíli i přes to, že jsem nahodil své nástrahy na zakrmenou plochu. Boilie jsem tentokrát použil v průměru 28 mm , abych se co nejvíc vyhnul záběrům od jelců a malých kaprů. Jsem zvědav jak na tak velké nástrahy budou kapři v dubnu reagovat a to je přesně to, co jsem tady za ten den chtěl vyzkoušet. Neuplyne ani hodina a mě ze stavění mého rybářského příbytku vytrhává zvuk Carpsounderu. Prut ve stojanu se ze skoro kolmé polohy poprvé sklání k Labi a kapr si bere první metry vlasce, ale to již přisekávám. Ryba nepatří k nejmenším, ale pár deka jí do 10 kg hranice přeci jen schází. Tak pusu a plav. Vychází to přesně jak jsem předpokládal, kapři jsou stále při chuti jako minulý týden. Nahazuji prut a trochu přikrmuji. V tuto jarní dobu mám vyzkoušeno, že větší množství krmení ještě velké kapry tolik neodrazuje jak je tomu v pozdějších letních měsících, kdy pak krmím výrazně méně. Volám ještě Michalovi, abych ho informoval o stavu věcí a ten mě proklíná, že to už v práci nemůže vydržet a už se nemůže dočkat až spolu za týden vyrazíme a samozřejmě mi přeje další úspěšný průběh. Je to tak vždycky, po telefonu probíráme taktiky lovu a oba se tak dokážeme rychle poučit jak z úspěchů tak i z neúspěchů. I ty přicházejí, je to přirozené, ani ti nejlepší kapraři světa nemají stále jen dobré výpravy i když to zrovna samozřejmě „ nevykřikují „ do světa. Tentokráte to však vypadá dobře.
Do desáté ranní chytám ještě dva kapry okolo 9 kg a zkrmuji další kilogram boilie. Okolo poledne si ryby daly pauzu a tak si v pohodě mohu udělat něco malého k jídlu. Sluníčko pořádně připaluje a tak se přesunuji se sedačkou do stínu olší. Po poledni projely řekou dvě německé výletní lodi, které pořádně zamíchaly s vodou a tak radši ještě přikrmuji, protože mé návnady jsou asi bůh ví kde. Konečně se stín přesouvá i nad můj bivak a tak se mohu na chvíli natáhnout a trochu dorovnat spánkový deficit z brzkého budíčku. Ze spánku mě vytrhává záběr až před pátou odpolední a opět je to kapr stejné váhové kategorie. Sice mě těší, že jsem velkým průměrem nástrah odstranil záběry od jelců a malých kaprů, ale zatím se mi větší kapři vyhýbají obloukem a čas v tuto chvíli pracuje proti mě, kvapem ho ubývá a já zítra dopoledne musím odjet. Škoda, cítím že přesně v tuhle dobu by to chtělo být na břehu, ale pracovní a rodinné povinnosti mi tento týden více času nedopřávají. Snad si to vynahradím příští týden na výpravě s Michalem. Přemýšlím, jak se dostat na větší kapry a napadá mě, že vyzkouším nahodit s jedním prutem jednotlivou nástrahu až za krmné místo směrem do plavební dráhy. Sice si krmné místo zkřížím vlascem, ale času je málo a tak musím jednat. Záběr z tohoto místa přichází zanedlouho a já po zvážení kapra konečně připravuji stativ a fotoaparát a mohu před objektivem „ zapózovat „ s kaprem jehož váha se přehoupla přes 10 kg hranici. Má hodně znetvořenou tlamku na které mu chybí část pysku. I když jde už o staré a zahojené zranění přesto ho lituji a tak to s focením moc nepřeháním, rychlá dvě dokumentační fota a už je zpátky ve vodě. Pomalu přichází soumrak a konec povolené doby lovu a mě přichází záběr z krmného místa a opět jak jinak než od kapra okolo 9 kg. To tam mám snad jeden ročník, lamentuji, ale jsem rád, že vše funguje a záběry přicházejí. Stahuji pruty, dělám nové návazce na ráno a jdu spát. Ráno moudřejší večera a já věřím, že to tentokráte opravdu bude platit.
Ráno se probouzím při rozednění a dostřeluji na místo okolo 50 návnad, už nechci moc krmit, vždyť za pár hodin odjíždím. I tentokráte mám záběr asi hodinu po nahození a kapr mi hned po záseku dává najevo, že nebude ze stejné sorty jako ti včerejší. V mžiku se rozhoduji jestli nemám vyjet zdolávat rybu z lodě, ale první výpad dobržďuji a tak pokračuji ve zdolávání ze břehu. Během souboje u mě zastavuje auto a kolega kaprař, který si jede zakrmit své místo sleduje závěr souboje na jehož konci je dlouhý říční šupináč s váhou přes 13 kg. I když nejsem zrovna nadšen z „ diváků „ jsem tentokráte rád, že mi pomůže udělat pár fotek a nebudu se muset trápit se samospouští a tak rychleji nahodit. Tak a teď mi k úplné spokojenosti už nic nechybí, leda snad ještě mít teď před sebou pár dnů rybaření. Konec výletu se kvapen blíží a já na břehu pobaluji své věci. Zdá se mi, že každý rok je jich tak nějak víc. Za chvíli abych si pořídil dodávku. Během balení ještě na břeh vytahuji dva kamarády z mého hejna a můžu bilancovat. Za dvacet hodin lovu 9 záběrů, no tak to se příští týden máme na co těšit. Volám vše Michalovi a připravuji ho na skutečnost, že bude potřebovat hodně boilie, což kvituje s tím, že ho manželka za ten smrad doma zase nepochválí, ale cítím, že se na náš týden těší snad víc než já. Poslední pohled na řeku ze zpětného zrcátka a za týden nashle…….
Ten týden co následoval do další výpravy můžu shrnout do jediného. Neustálé telefonáty s Michalem a ujišťování se, že máme dost háčků, boilie, návazcových materiálů, no prostě, že pro věc děláme ještě doma maximum a že jsme na nic nezapomněli. Mám volno již o den dříve něž začíná Míšovi dovolená a tak se domlouváme na tom, že pojedu už večer abych místo rozkrmil a začnu chytat až druhý den ráno, kdy pak k večeru přijede Michal. Na tuto výpravu jsem si opět připravil boilie Fuzion, které mi tady fungovalo a Michal, který nenechá dopustit na Maple 8 zvolil tuto variantu. Před odjezdem jsem ještě obtelefonoval pár kamarádů, kteří jsou na řece a dozvídám se od nich, že záběry úplně ustaly. Nevyvádí mě to z míry a po minulé výpravě věřím, že to nemůže být tak zlé a myslím si něco o špatném výběru místa. Pro jistotu však vyndávám z mrazáku dva pytlíky šestnáctek ze směsi Grange red, které mi zbyly ze zimy a teď vedle mých 28 mm boulí vypadají jak potrava pro oukleje.
Tak, konečně jsem zase tady. Na řece. Dnes již nikam spěchat nemusím, má práce spočívá v tom, že musím jen pořádně zakrmit a připravit si ležení na což mi do setmění zbývá spousta času. Připravuji 8 kg boilie, dávám loď na vodu a rozhazuji tento náklad ve vzdálenosti nějakých 80 metrů od břehu, což minimální průtok dovoluje. Do tmy mám vše hotovo a uléhám s pocitem dobře připraveného týdenního lovu a už se těším až dorazí Míša.
Ráno nekrmím, nahazuji pruty a čekám co bude následovat. Jsem zvědav jak rychle se projeví můj včerejší masivní zákrm. První záběr následuje po 3 hodinách a kapr, který vypadal slibně mi uřízl návazec ještě před tím, než jsem se dostal do lodě. Trochu mě to rozladilo, ale to že přišel záběr na 28 mm nástrahu takhle brzo, mě utvrzuje v názoru, že aktivita ryb jak mi bylo avizováno, nepolevila. Navázal jsem nový návazec, nahodil a s klidem jsem si připravil dalších 6 kg boilie abych si místo ještě víc rozjel. S jistotou jsem čekal na další záběr, který jak jsem si byl jistý musí přijít co nevidět. Den však utekl jako voda v řece a mé hlásiče nevydaly jediné pípnutí. Večer přijel Míša a mi si po dlouhém půl roce doslova padli do náručí. Tak na tohle jsme se celou zimu těšili. Pomohl jsem s vybalením věcí, zakrmením jeho místa a zanedlouho již sedíme v křesílkách nad lahvičkami dobrého červeného a probíráme co nám za dobu, kdy jsme se neviděli, přinesl život a co nás tady asi bude čekat. Ještě dlouho do noci se labským údolím nesly naše hlasy………
Po těžkém ránu, kdy oba tak trochu litujeme toho, že jsme večer vypili o něco více než je zdrávo, dáváme naše bolavé hlavy dohromady, protože už jsme více jak 24 hodin bez záběru. První na čem se shodujeme je to, že vynecháme masivní zákrmy a budeme spíše každých pár hodin dostřelovat několik kuliček, aby na dně něco pořád bylo, ale abychom ryby nepřekrmili. Já se ještě rozhoduji, že na jeden prut nasadím ty mé zimní šestnáctky. Dojednáno. Po této změně se konečně po dlouhých 27 hodinách dočkávám záběru kapra okolo 9 kg a je to právě na to maličké boilie. Neváhám a nasazuji ho na oba pruty. Den a noc utekl jako voda a nic. To je zlé. Ráno ještě maximálně zjemňuji své montáže a háčky Heavy carp vel. 6 měním na háčky Ashima C 310 vel. 6. Michal se ještě rozhoduje, že si místo trochu podpoří pstruhovými peletami, když ryby nejsou v žádné aktivitě. Varuji ho před jelcema, ale jak je vidět ani těm se do záběrů nechce, to už bych některého na své malé nástrahy musel chytit. Tak a teď už moc dalších možností na změny nemáme. Uvidíme co ukáží věci příští. Po deváté dopolední mám záběr do padáku a jdu k prutu s pocitem, že se tloušti nakonec přeci jen ozvali. Když už jsem skoro u stojanu tak záběr přechází do jízdy a já s překvapením zjišťuji, že to co jsem pokládal za záběr tlouště byl jen opatrný záběr od velkého kapra. Po záseku cítím, že na druhém konci je konečně ryba na které jsme zde líčili. Žádné divoké výpady přes brzdu, ale jen pomalý tupý tah, jak kapr v proudu využívá svojí váhu. Poměrně rychle ho otáčím a pomalu pumpuji ke břehu. Drží se u dna, ale nijak zvlášť nebojuje. Konečně ho u břehu zahlédneme a je jen otázkou chvíle, kdy mi ho Míša podebírá. Nádherný široký šupináč 82 cm s váhou 14,50 kg podlehl jednotlivé nástraze o průměru 16 mm. Když zkoumáme jeho tlamu vypadá v ní malinkatý háček jak David před Goliášem. Tak tudy možná povede cesta. Malé ostré háčky a malé nástrahy. Michal se rozhoduje v okamžiku i on vyndává ze svého kyblíku ty nejmenší nástrahy co má aby také přezbrojil oba své pruty. Teď jen litujeme, že nemáme více těchto malých nástrah, aby jsme s nimi mohli i mírně přikrmovat.
Další den utekl stejně jak ty předešlé a během dopoledne má Michal dva záběry od kaprů. Oba jsou to šupináči, jeden s váhou přes 9 kg a druhý lehce nad 10 kg. I já přidávám další záběr kapra, kterého však vyřezávám. Vypadá to, že kapři žerou jen jednou za den a to jen během dopoledne. Potvrzují nám to naše záběry z posledních třech dnů, které přišly mezi osmou a desátou dopolední. Voláme klukům po Labi a opět zjišťujeme, že u nich je to zoufale špatné, již pár dní jsou bez šupiny a diví se, že vůbec nějaké záběry máme. No sice jsme nějaké záběry vyloženě vymodlili, ale není to vůbec to co jsme čekali a tak se oba shodujeme na tom, že zůstaneme už jen jeden den a výpravu zkrátíme a ušetříme tak dovolenou na lepší dobu.
Náš poslední den proběhl přesně podle stejného scénáře minulých a mi si ho krátili našimi rozhovory o kapraření. Nastalo poslední dopoledne naší zkrácené výpravy a mi napjatě čekali zda se dočkáme nějakého záběru. Píííííííííp. Michalův spodní prut jde do jízdy. Tak vida. Přicházím k Míšovi a ten mi říká, že to vypadá na dalšího pěkného kapra. A opravdu, za chvíli mu již mohu vrátit podebrání mé ryby z předvčerejška a vyfotit ho s pěkně stavěným lyscem přes 13 kg. Sotva jsme kapra s díky pustili přichází záběr i mě. Bohužel ani tentokráte nemám štěstí a o rybu přicházím kvůli přeřízlému návazci. Čekáme jestli se nestane zázrak až do odpoledne, ale dalšího záběru se nedočkáme, ale i tak se loučíme s tím, že to přece jen na tu bídu nebylo tak špatné.
Tímto článkem jsem chtěl nastínit, jak vrtkavý tvorové kapři jsou a jak se věci během pár dnů můžou změnit ať již k lepšímu nebo horšímu. Záleží však vždy jen a jen na nás, jak jsme schopni se s tou kterou situací na břehu vyrovnat a celou věc správně odhadnout, abychom těch opravdu neúspěšných dní v roce měli co nejméně. Jsou opravdu dny, kdy se situace během pár dní otočí v náš prospěch, ale těch nebývá příliš mnoho a spíše se jedná o vyjímky a tak nám nezbývá než vždy k věci přistupovat maximálně flexibilně a snažit se co nejlépe odhadnout situaci v které se nacházíme a pak věřte, že se jednou toho svého NEJ dočkáte.

Ladislav Volák

V nabídce více variant

Sportcarp TV

EET

Podle zá​kona o evidenci tržeb je prodávající povinen vystavit kupujícímu účtenku. Zároveň je povinen zaevidovat přijatou tržbu u správce daně online; v případě technického výpadku pak nejpozději do 48 hodin.