Sportcarp Sportcarp
Informace

Sociální sítě

Dovolená s kapry

Ani jeden z nás jsme nechtěli letošní volno trávit v přeplněných letoviscích  u moře a tak nezbývalo nic jiného, než  vymyslet nějakou jinou alternativu. Padaly návrhy jako  termální lázně, hory atd. Vzhledem k tomu, že jsme chtěli mít opravdu klid a hlavně jsme si oba chtěli tak zvaně odpočinout od lidí, zvolili jsme variantu rybářské dovolené.

Dlouhou dobu jsem přemýšlel, kam bychom mohli jet, aby se doopravdy jednalo o pohodovou dovolenou s krásným a klidným prostředím, kde by se dal ulovit i nějaký ten kapr. Po vylučovacím výběrovém řízení správné lokality padla volba na pěknou přehradu s rozlohou 500 ha hluboko v lesích, kam ještě nepronikl turistický ruch ve velkém stylu.
Přípravy na takovou dovolenou byly trochu jiného rázu než při kaprařském výjezdu. Hlavní důraz jsem kladl na pohodlí, aby hned při první dlouhodobé akci na kaprech nevznikl k tomuto trávení volna ze strany Hanky nějaký odpor. Naše tašky se pozvolna plnily repelenčními přípravky proti komárům a dalším nevítaným hostům v bivaku, teplým oblečením a v neposlední řadě veškerými hygienickými a kuchařskými  potřebami.
Vše potřebné k dovolenkovému pobytu na břehu přehrady bylo připraveno a konečně jsem se mohl věnovat i rybářským věcičkám. Vzhledem k tomu, že jsem neměl v plánu kapry honit za každou cenu a spíše jsem si jel k vodě odpočinout, zvolil jsem jasnou strategii. Základem bylo vybrat hned napoprvé dobré místo, kde se kapři budou zdržovat a potom je už jenom přelstít kvalitní návnadou a nástrahou. V tomto letním období jsou kapři dosti žraví a tak bylo potřeba vzít sebou patřičné množství boilie a nuget tak, abych ryby udržel kolem svého místa. Nechal jsem si vyrobit osvědčené druhy a to Fusion a Enzymatik speciál tuňák a jednu novinku na které letos pracuji a to boilies s pracovním názvem GLA Fish, který má již pár kaprů na svém kontě.
Nemusím vám vyprávět, jak jsem se těšil. Poslední den v práci utekl jako nekonečně dlouhý a nudný film v kině na staré sedačce. Ale je večer začátek srpna a mě čeká osm dní lovu na krásné přehradě s mojí milovanou přítelkyní.
Cestu jsme ani nějak nevnímali, prostě jsme tu nálož kilometrů postupně ukrajovali a zanedlouho jsme stáli na břehu přehrady. Vše bylo podle plánu, kolem přehrady panoval úžasný klid a po vypnutí motoru auta a mobilních telefonů jsme si připadali jako v jiném světě, kde hlavní slovo dne mají krávy pasoucí se všude kolem a večer ovládnou éter různí ptáci vydávající strašidelné skřeky. Byla to nádhera, člověk jako by ožil,  počasí sice nehrálo naši hru a nechalo na naše hlavy snášet kapky deště, ale v tuto chvíli nám bylo všechno jedno.
Po postavení bivaků, jednoho na spaní a druhého na rybařinu, vaření a další potřebné věci, jsme vyrazili na vodu najít ta správná místa na dohoz tak, abychom mohli lovit bezstarostně ze břehu a nemuseli jsme být neustále na vodě. Vzhledem k teplotě vody a části roku jsem hledal místa mezi 15 až 22 m hloubky. Možná se to někomu zdá divné, ale kapři se v tomto období v těchto prostorech nacházejí. Nebylo tedy o čem moc přemýšlet. Jednu bojku jsem dal na 15 m a od ní jsem jel dál na větší hloubku, až mně echolot ukázal 22 m. Mezi těmito dvěma místy vznikl prostor minimálně 90 m, který jsme patřičně prozkoumali tak, abychom věděli o kořenech a starých stromech. Poté jsme jeli na břeh a cvičně jsem do tohoto prostoru nahodil. Vše bylo v pořádku, vzdálenost od břehu byla okolo 80 m a tak nebyl problém k vybraným místům nahazovat.
Následně jsem připravil první krmnou dávku, která obsahovala 2 kg Fusionu, 2 kg Enzymatiku, 3 kg GLA Fish a pár hrstí nuget Mariner a Halibut. Vše jsem ještě zalil sirupem Tuňák a zasypal dvěma kily metod mixu fish a vše důkladně promíchal. Takto připravené krmení bude cítit ve vodním sloupci na dlouhou vzdálenost a pokud budou kapři aktivní, donutíme je tímto způsobem k většímu množství  záběrů.
Vyjeli jsme na vodu a do prostoru 100 x 30 m jsme vše rozházeli, „bylo to nekonečné˝. O této taktice krmení na velkých přehradách jsem poprvé četl před pár lety v článku od Roda Hutchinksona, v tu dobu jsem ani netušil, že bych něco podobného někdy praktikoval.

Po této krmné akci jsem navázal pruty. Všechny montáže byli naprosto jednoduché tak, aby se nemotaly. Použil jsem návazcové materiály od Relixu, Sufixu a Krystonu, na navijáky jsem namotal nové vlasce od Relixu a háčky zvolil od firem Ashima, Fox a Korda. Konečně bylo vše ve vodě. A mohla začít vytoužená dovolená.

Mezitím, co jsem si hrál s pruty a vším rybářským kolem, Hanča připravila dobrou večeři a tak jsme mohli společně nasávat čistý vzduch po dešti. Dokonce nám vylezlo i slunce a pouze jemný větřík čeřil vodní hladinu, která dostala barvu zapadajícího slunce. Do toho  nekonečné ticho a klid, doslova balzám na zmožené duše nekonečnou prací a stresem.
Večer utekl v tomto poklidném tempu. Zalezli jsme do spacáků a já si přál jediné,  ,,hlavně dnes v noci žádný záběr”. Potom mně zaklaply oči a nevěděl jsem o ničem.

Kapři moje přání vyslyšeli a do rána opravdu nebylo nic. O to větší překvapení na nás čekalo okolo šesté hodiny následující den. Naučeni z každodenního vstávání, jsme byli oba již vzhůru. Hanka si četla a já neustále sledoval pruty a vodní hladinu. Najednou se špička prutu nahozeného v dvacetimetrové hloubce ohnula a delkim, čekající na pořádnou jízdu od minulého listopadu, ječel, jak když ho na nože berou.  Naplno jsem se probudil až na člunu při krásných výpadech bojovného kapra. Nechtěl jsem tomu ani věřit, že by hned první kapr byl velký, ale způsob boje a síla kapřího tahu tomu napovídala. Ani nevím, jak jsem na té vodě byl dlouho. Hlavní bylo, že jsem na podložce v lodi měl dlouhého, ne až tak mohutného lysého mlíčáka s velkou ocasní ploutví. Váha ukázala 15,2 kg, metr jsem neměl, ale do devadesáti centimetrů, myslím, nechybělo vůbec nic. Kapr zabral na GLA Fish a tak byla radost dvojnásobná. Po rychlém nafocení jsme lysce pustili zpět. V tomto teplém období je potřeba dbát na zdraví kaprů dvojnásob.

Takto rychlou reakci  kaprů na moje nástrahy mám ve veliké oblibě. Vždy se tak trochu uklidním a začnu ještě více věřit tomu, co jsem pro kapry připravil. Na druhou stranu musím ale konstatovat, že nemusí vždy první větší kapr znamenat celou úspěšnou výpravu.
Nejednou se mně stalo, že hned první záběr byla pěkná ryba a pak jsem v následujících dnech lovu již nic většího nevytáhl. A přesně to na kaprařině miluji, takřka nikdy nevíte, co se vám přesně přihodí.
Během dne se kolem mého loviště pár kaprů ukázalo a jejich výskyt potvrdilo i několik záběrů. Jednalo se ale o menší ryby, které postupně okupovaly celou prokrmenou plochu. Nejvíce záběrů však přicházelo na Enzymatik speciál a GLA Fish tyto dvě nástrahy byly nahozeny ve 20 a 18 m.
Jak dny plynuly, tak kaprů v mém notesu neustále přibývalo. Horší bylo, že ani jeden nepřesáhl váhově toho prvního lysce. Nejvíce jsem lovil ryby kolem 8 a 9 kg. Každý den však přišel minimálně jeden lysec 12 až 13 kg. Byla to výborná rybačka a co bylo nejdůležitější, prožívali jsme s Hankou nádherné dny volna plné pohody a klidu. Jenom počasí se neustále měnilo, jeden den vedro, druhý den vítr s deštěm a tak to šlo pořád dokola.
 Postupně se čas odjezdu nachýlil. Oba jsme ani nevěřili, že je týden dovolené za námi. Byli jsme však odpočatí a hlavu jsme měli úplně čistou. Vše jsme tedy zabalili, naložili do auta a brzy ráno vyrazili na cestu. Měli jsme dost času a tak jsme ještě celý den strávili v oblasti kolem přehrady a doslova jsme se kochali přírodními scenériemi a obdivovali pohodový život místních obyvatel, kteří se starají o svůj majetek v plném nasazení a tím dodávají okolní krajině nezaměnitelný ráz, z kterého srší čistota, upravenost a vkus.
Po příjezdu domů, kdy jsme barvitě líčili veškeré zážitky, jsem s taťkou dospěl k názoru, že bychom mohli vyrazit  ještě o prázdninách na jednu pískovnu v ČR. Oba jsme toho na ryby letos zatím moc nenajezdili a tak jsme byli natěšeni dvojnásob. Vyhlídli jsme si pěkné místo, kam moc rybářů nechodilo. Chtěli jsme si totiž loviště připravit dopředu, což děláme při lovu v okolí našeho bydliště  často. Většinou nám tento způsob přípravy místa ušetří delšího čekání na záběr. V týdnu před samotným lovem jsme tedy dvakrát prostor před vybraným místem prokrmili. Vždy v noci tak, aby nás vidělo co nejmíň lidí. Je to hrozné, ale někteří čeští rybáři, když vidí někde někoho krmit, vzpomenou si asi na dobu, kdy bylo všechno všech a i kdyby se jim toto místo nijak moc nelíbilo a vůbec na něm nikdy nelovili, přitahuje je jako magnet. Jsme ale v Čechách, kde je všechno jinak. A tak rychle zapomínáme na plnohodnotnou kaprařinu.

Je to tak, když někdy jedu na ryby v Čechách, snažím se lovit podle pravidel ,,Nechávám kapry přes noc odpočinout tak, aby se v klidu vyspaly a nebudil je můj hlásič a stejně tak nevyvážím a nedělám jiné zakázané věci,,. Bohužel se tímto okruh vod, kam jsem rád jezdil, velice z úžil. V tuto dobu mě ani nenapadne, abych jel na ryby na krásné přehrady pod Pálavou. Při mých dvou posledních výpravách na tyto lokality jsem chytal podle pravidel. A jak to dopadlo? Nechytl jsem vůbec nic, co by stálo za zmínku. Prostě jsou některé vody, kde se kapr dá úspěšně ulovit podle pravidel a pak jsou vody, kde to jde jenom velice stěží. A tak se těším na dobu až  i u nás zavládne rozum a místo kaprařů bude někdo sbírat povolenky a dávat tučné pokuty masařům. To je ale ještě dlouhá cesta, při které se nejdřív musí změnit zákon a pravidla tak, aby se chránili velcí kapři a dělili vody pro kapraře a pro lidi, kteří chodí k vodě pro maso.

Vraťme se ale na pískovnu, kde se mimochodem také nic nesmí. Kapři se zde však  dají nachytat i za těchto podmínek. Při příjezdu k vodě jsme měli oba radost. Na místě, které jsem krmil nikdo nebyl. V poklidu jsme všechno připravili a nahodili do prostoru, kde se během hodiny ukázalo několik menších ryb. Poté jsme se dali do čištění okolí našeho místa. ,,Myslím, že zde před námi asi nebyli ani lidi, vypadalo to na nějaká prasata nebo dobytek.,,

Po vysbírání odpadu jsme si konečně sedli. Doufali jsme, že to byla poslední negativní záležitost při našem krátkém pobytu u vody. Během odpoledne se dostavilo pár záběrů, byli to však menší kapři. Po každém kaprovi jsme vždy přikrmili kobrou tak, aby se jim u nás líbilo.
První pěkný lysec přišel taťkovi až v noci. Vysoká mohutná ryba vážila 13 kg. Rychle jsme kapra nafotili a pak co nejrychleji vytáhnout pruty z vody. Bylo přesně 24.00 hod. ,,Čas, kdy jdou kapři spát.,,  Když jsme si uvědomili, jak máme na ryby málo času a ještě nesmíme ani lovit celý den, bylo nám divně. Před spaním jsme ještě nakrmili do prostoru 2 kg boilies. Počasí bylo úplně předpisové, kapři se neustále házeli, ale pruty byly opřeny o bivak. Ležel jsem na lehátku a stejně jsem nemohl usnout. Volám na tátu. ,,Slyšíš je, to nejsou ty odpolední šmudlové.,, Z druhého bivaku se však ozývá už jenom mohutné odfukování.

Zanedlouho usínám i já. 3.50 hod budík na mobilu hlásí, ,,za chvíli můžeš nahodit,,. 4.00 hod první montáž letí do vody, hned následuje druhá a kolem pískovny dalších 50 úderů těžkých olov  o hladinu. Myslím, že to v tu chvíli musí být kaprům vše jasné a minimálně těm nejzkušenějším nastává dvacetihodinový půst, kdy se stáhnou na prostředek pískovny a celý den na nás ukazují záda.

Tento den však byl fantastický. Hned od rána se kolem našeho loviště motalo mnoho kaprů všech váhových kategorií. A počasí, které panovalo, jim dávalo signál ke žraní. Byl to den, na který se nezapomíná, neustále jsme jenom zdolávali, podebírali, fotili, točili, pouštěli a krmili. Bylo fantastické, že brali i velcí kapři. Vrchol dne přišel v odpoledních hodinách, kdy se z tuctového záběru vyklubal dvacetiminutový souboj, na jehož konci byl krásný šupináč. Již při podebírání nám bylo jasné, že je to kapr s váhou okolo 18 kg. Při vážení se ručička vyhoupla na úžasných 19 kg. Byl to pro mě druhý největší kapr z české svazovky a tak moje radost neznala mezí. Bylo zajímavé, jak si během dne kapři vybírali různé druhy boilies. Ráno přišlo za sebou několik záběrů na GLA Fish. Poté vše na čas ustalo, ale během hodiny se karta otočila a záběry přicházely pouze na Enzymatik tuňák. Buďto přijelo další hejno, kterému chutnalo jiné boilies než předchozím kaprům a nebo chtěli kapři vyzkoušet i něco jiného.
Když jsme do vody házeli kobrou již několikáté kilo boiliesu, ruce jsme ani necítili. Původně jsme si chtěli vzít pouze 5 kg boiliesu, ale nakonec jsme si vzali čtyřnásobek této váhy a myslím, že to byl hlavní stavební kámen našeho úspěchu. Jsem přesvědčený, že kdybychom se řídili myšlenkou ,,Pár kuliček stačí,, měli bychom záběrů o hodně méně. Každý si však musí rozhodnout sám, jestli chce krmit a chytat a nebo navnadit pár kuliček a čekat. Já jsem pro variantu jedna, pokud člověk nenajde top místo, které se bez vyvážení nedá stejně ze břehu  ani trefit. Je potřeba kapra upoutat spoustou kvalitního krmení tak, aby se začal v našem prostoru krmit. Poté je šance na záběr veliká. I zkušený kapr, který sežere několik desítek kuliček, aniž by potkal háček, ztrácí určitou část svojí opatrnosti a tím je spíše ulovitelný.

Následující den ráno vytáhl taťka, mimo pár menších kaprů, dalšího pěkného šupináče s váhou 15,2 kg, z kterého doslova tekl náš boilies.

V poledne jsme vše sbalili, uklidili jsme místo a spokojeni odjeli domů. Na našem kontě jsme měli za necelé tři dny okolo 45 kaprů, z čehož 15 ryb mělo přes deset kg. Byla to krásná rybačka, na kterou se jen tak nezapomíná.

S pozdravem Jaromír Kratěna ml.
Vaše komentáře k tomuto článku

Máte zkušenosti s tímto výrobkem? Podělte se s ostatními a poraďte nebo si nechte poradit.
V zájmu udržení informační hodnoty těchto stránek si provozovatelé vyhrazují právo vyřadit vulgární a reklamní příspěvky nebo příspěvky nesouvisející s obsahem této stránky.

Sportcarp

V nabídce více variant

Sportcarp TV

EET

Podle zá​kona o evidenci tržeb je prodávající povinen vystavit kupujícímu účtenku. Zároveň je povinen zaevidovat přijatou tržbu u správce daně online; v případě technického výpadku pak nejpozději do 48 hodin.