Sportcarp Sportcarp
Informace

Sociální sítě

Cesty lovu

Kolikrát je tomu však úplně jinak. Místo je obsazené, kapři nežerou, počasí je úplně jiné než předpovídali a tak nezbývá než slevit ze svých představ a začít „ makat „ a přemýšlet, aby výprava nebyla z těch, na které je lepší zapomenout. Mnohokrát se mi toto vyplatilo, a když jsem se do toho zakousl, tak jsem nakonec dokázal z výpravy, kterou jsem již skoro odepisoval, udělat lov, který se mi nesmazatelně vryl do paměti. V dalším textu bych chtěl popsat dvě různé výpravy, očekávání i zklamání, které jsem prožil spolu se svými kamarády na Labi v letošním jaru. Zároveň chci popsat dvě různé situace, s kterými jsme se museli vypořádat a jaké ponaučení jsme si z nich odnesli.

Květen, jeden z nejlepších měsíců v roce, kdy šance na ulovení opravdu kapitálních kaprů stoupají s tím, jak se otepluje voda a nutí ryby doplnit zásoby energie před následným aktem jejich lásky. Navíc se po dlouhé zimě vše svěže zazelená, všude je slyšet ptačí zpěv a člověk má hned větší chuť do života. Není tedy divu, že velká část mé dovolené „ padne „ právě v tomto období. Ne jinak tomu bylo i v letošním roce. Už v zimě jsem měl dobrý pocit z toho, že na horách nebylo tolik sněhu a těšil jsem se, že to na řece vypukne stejně brzy a dobře jako minulý rok. Mé přesvědčení jsem zakomponoval i do přípravy mých návnad v jarním období, kdy jsem si do zásoby koulel pouze velké průměry od 25 do 30 mm. Do velikonoc vše běželo jako na drátkách a pomalu ve stejném scénáři jako loňský rok. Pak ale nastalo období, kdy snad během měsíce nebyly dva dny stejné, po mírném oteplení zase ochlazení a tak pořád dokola. Labe v tuto dobu bylo stále na hranici chytatelnosti a o pořádné výpravě v dubnu nemohlo být ani řeči. Sice jsem asi dvakrát vyrazil na průzkum, ale vždy jsem to radši po jednom dnu vzdal a čekal, až se průtok ustálí k normálu.

Zlom konečně nastal až druhý květnový týden. Na týden dopředu hlásili teplé slunečné počasí, přesně takové jaké jsme potřebovali. S průtokem to sice nebylo nijak slavné, pořád to táhlo, ale při plánování naší první letošní čtyřdenní výpravy na dolní Labe, jsme se společně s Michalem uklidňovali, že to v tomhle počasí sakra musí jít dolů. Hned po příjezdu k vodě nám bylo jasné, že tam kde jsme původně chtěli chytat, to nebude možné. I když jsme dali pruty na stojanu skoro kolmo, dál než nějakých 40 metrů od břehu i za použití nejtěžšího olova, se to nedalo udržet. Navíc šlo vodou velké množství trávy a všelijakých klacků, které se nám neustále chytali do vlasců. První, co jsme tedy udělali bylo, že jsme místa nakrmili směsí boilie a pelet, které jsme ještě přelévaly tekutými traktory, abychom ryby dostali blíže ke břehu. Teplota vody byla v tuto dobu nějakých 13 st. C. Nic moc v tenhle pokročilý čas. Počasí bylo nádherné, tentokráte se naši metrologové nespletli, tak jsme doufali, že jak se bude oteplovat voda tak i kapry dostaneme naším krmením do nálady.

První dny nám však žádné kontakty s rybou nepřinesly a mi začali pomalu klesat na duchu. Navíc ten všudypřítomný plavající „ bordel „. Přehazovat jsme museli skoro každou hodinu, což kaprům určitě na chuti nepřidá. Ještě ke všemu dostávám horečku se silným kašlem a pobyt na sluníčku se pro mě stává doslova utrpením. Nutím se něco vymyslet, přece všechny ryby nepřestaly žrát. Nakonec jsem se rozhodl. Stěhuji se o nějakých 100 metrů níže, abych mohl nahazovat co možná nejvíce po proudu a vlasec tak nevystavoval přílišnému tahu proudu. Na minulém místě to nebylo možné, tam jsem musel nahazovat téměř kolmo na proud. Tím určitě prodloužím dobu mezi přehazováním alespoň na dvojnásobek. Také vynechám krmení volnými návnadami a nahodím nástrahu pouze s PVA punčochou, kde budu mít rozkrájené jen tři kuličky na čtvrtiny. Víc krmení k nástraze nepřihodím! Jak to však vyřeším s nástrahou, když nejmenší kuličku kterou ve kbelíku najdu je „ boule „ někde okolo 25 mm? No nic, když nežerou tak to udělám jako v zimě. Prostě vyřežu ze své nástrahy kostičku přijatelné velikosti. Tím jí tak i nejlépe přizpůsobím návnadám v PVA punčoše. Je to bláznivý nápad a snad ta nejméně selektivní taktika, kterou bych dříve nikdy v teplejší vodě nepoužil, ale věřím, že se snad na nějaký ten záběr dostanu. V této chvíli je mi jedno, že chytím nejspíše jen malého kapra, chci prostě dostat z vody nějaký signál. Během následujícího dne konečně přichází první dva záběry, bohužel o obě ryby přicházím v důsledku přeřízlého návazce. Z razantnosti záběru soudím, že se nemuselo jednat zrovna o kapří pionýry a to ze mě doslova ždímá poslední zbytky sil. Pohrávám si s myšlenkou, že bych měl odjet a radši ležet v posteli, ale stejně bych byl doma v myšlenkách stále u vody a tak zůstávám. Je před námi poslední den. Okolo poledního mám další záběr a konečně se letos můžu pokochat první „ desítkou „ sezóny. Tento den mi pak během odpoledne přichází ještě několik menších kaprů a já jsem rád, že jsem neodjel. Taktika minimálního množství drobného krmení a malé ořezané nástrahy, koncentrované na plošce o velikosti dlaně funguje. Místo se silnějším zákrmem a většími nástrahami nevydalo záběr. A jak to bývá, to nejlepší přichází nakonec a tak v posledních hodinách této výpravy mi Svatý Petr, zřejmě za mé odhodlání vydržet až do konce, posílá do podběráku nádherného obřího šupináče. Jeho fotka za právě vycházejícího slunce mi ještě dlouho bude připomínat, jak vrtkaví a nádherní tvorové kapři jsou a jak tenká je mnohdy hranice mezi úspěchem a neúspěchem…….

Druhá výprava byla již za úplně jiné situace. Teplota vody v řece byla již nějakých 17 st. C, průtok byl v normálu a před sebou jsme měli 8 dní lovu. To se pak člověku jinak odjíždí. Tentokráte byl můj parťák „ Indián „ Jirka a náš plán byl následující : Kočovat po horním Labi s tím, že na daném místě budeme vždy jen do doby, kdy intenzita záběrů poleví a pak se přestěhujeme o kus dál. Na tento způsob lovu je potřeba dostatečně odlehčit svou výbavu a tak bivaky, stojany a další těžké a neskladné „ zbytečnosti „ musí zůstat doma.  Takhle nám to ale oběma vyhovuje, prostě jen deštník, lehátko, dva bodce a může se vyrazit. S tím, že z neškodného víkendového ochlazení se nakonec vyklubou téměř týdenní trvalé deště, jsme však nepočítali. Ale nepředbíhejme. K vodě přijíždíme v podvečer a já si na prvním místě sedám nahoru, na dalším to pak otočíme, aby jeden nebyl v nevýhodě. Taková je nepsaná domluva. Máme pár zpráv, že se záběry to není nijak valné, tak jako vlastně celé letošní jaro a tak si pohrávám s myšlenkou, že bych opět zkusil taktiku ořezanek jako na minulé výpravě. No co, tím pro začátek nic zkazit nemůžu a času je habaděj. Jirka rozkrmuje své návnady na větší plochu, ne však hustě, aby spíše donutil kapry je aktivně vyhledávat. Snad během hodiny mám první kontakt s rybou, kterou však po chvíli vypínám. Nevadí, podle tahu nebyl velký. Že to ale funguje rychle, říkám si. Jdeme brzo spát, abychom mohli ráno při rozednění pozorovat kapří aktivitu.

Vstáváme oba před rozedněním. Jirka i já lehce přikrmujeme, já však na pruty stále nastražuji „ ořezanky „. Zatím není důvod něco měnit. Je teplý jarní den a během dopoledne mám 4 záběry. Je to vlastně 50 na 50, vždy jeden kapr přes 10 kg a jeden menší. Rychlost s jakou tato metoda funguje mě opět překvapuje a velikost kaprů vlastně také. Čekal bych spíše spoustu malých kaprů. Odpoledne Jirka silněji zakrmí a i já něco dostřeluji. Krmení zřejmě přilákalo do naší oblasti více ryb a tak do večera dostávám již jen malé kapry a občas cejna. Je čas na změnu. Vyměňuji své menší háčky Ashima Heavy carp vel. 6 za Ashima Light carp vel. 2/0, které jsou ve své velikosti ještě dostatečně chytlavé a pod háček nastražuji kouli 26 mm. Nad ránem pak na tuto sestavu chytám břichatého lysce a jsem spokojený, že jsem tímto vyřadil menší ryby. Ubyla sice četnost záběrů, ale zdá se, že kapři už přijali naše návnady a mi se můžeme věnovat lovu těch větších. Cítíme, že to máme dobře rozjeté a naší loveckou horečku nezchlazuje ani právě začínající déšť. Na dnešek přeci nějaké ty přeháňky hlásili. Déšť se během dopoledne mění na docela solidní liják a ne a ne přestat. Hladina řeky začíná pomalu stoupat a jsme nuceni vyměnit olova za těžší. Hergot, jestli nepřestane za chvíli pršet, tak to tady budeme moct zabalit. Zažil jsem tuhle situaci na řece již tolikrát a vím, jak se vše může během pár hodin změnit. Odpoledne  naštěstí déšť ustává a Jirka chytá dalšího pěkného lysce. Vaříme kávu a s pohledem upřeným k těžkým mračnům na západě se modlíme, aby už nepršelo. Bohužel nás tentokráte nikdo nevyslyšel a s večerem se opět spustil pěkný lijavec. Je to k vzteku. Navíc Jirka dostává po setmění do záběru další nádhernou tmavou rybu přes 15 kg. To už ale naše montáže, ani s použitím těch nejtěžších olov, nejsme schopni udržet na místě. Je nám jasné, že náš výlet na řece pro tentokráte musí skončit a vymýšlíme narychlo náhradní plán na zbývající dny. Určitě každý kaprař pochopí, s jak těžkým srdcem jsme místo na řece opouštěli.

Vraťme se však k použitým taktikám. Metoda ořezaných nástrah a rozkrájeného krmení v PVA punčoše bez dalšího volného krmení je určitě jednou z nejlepších metod při lovu ve studených měsících. V teplejších měsících je pak její použití již omezené a to z důvodu, že nám toto předložení budou atakovat menší kapři a bílá ryba, což může vést k rozplašení místa. Je to však stále dobrá volba při krátkodobých vycházkách, kdy si místo předem nemůžeme připravit nebo při šoulačkovém lovu. Využít jí můžeme také u delší výpravy a to po příjezdu na místo, kdy nám v prvních hodinách lovu může napovědět, v jaké náladě kapři jsou a kolik tedy máme použít krmení. Při této metodě můžeme prakticky použít jak traktorové nástrahy ( hotovky ), tak i doma zhotovené boilie, nezáleží zde totiž tolik na potravinové hodnotě nástrahy jako spíše na dráždivosti. Je tedy vždy na zvážení rybáře, kdy a kde tuto metodu použije a co od ní vlastně očekává.

Metoda použití většího množství návnady rozprostřené na větší plochu je nejlepší zejména v době intenzivního příjmu potravy, nebo při dlouhodobějším lovu a určitě nám po nějakém čase přiláká do naší oblasti nějaké kapry. Nevýhodou však je, že tuto taktiku ve větších či menších obměnách používá většina kaprařů a často se stává, že právě největší ryby se takovýmto místům vyhýbají, nebo na nich žerou jen velmi opatrně a je pak mnohem těžší je ulovit. Není také vhodná při kratších vycházkách, jelikož se může stát ( a to dost často ), že pro větší množství návnady se kapři k nástrahám nedostanou a naše místo vyluxují až po našem odjezdu. Co se týče použitého krmení, tak zde už by jsme měli dbát na kvalitu námi použité návnady, chceme přece, aby se nám kapři na místo vraceli. Vyvarovat by jsme se tedy měli nekvalitním výrobkům s velkým množstvím konzervantů a esencí.

Existuje opravdu velké množství možných použitých metod, nástrah a taktik k ulovení velkého kapra. Každý rybář si může najít a zvolit tu svou cestu, která mu nejlépe vyhovuje a to je vlastně na lovu kapra to jedinečné. Popustme proto uzdu své fantazii, nesklouzávejme do stereotypů a pouze nekopírujme ostatní rybáře, všímejme si každičkého signálu, který k nám voda vyšle a zkoušejme neustále kapry něčím překvapit. Když pak dokážeme situaci správně vyhodnotit, tak se nám to vše vrátí v podobě nezapomenutelných zážitků, kdy budeme doslova žít každičkou minutou při lovu velkých kaprů.

Ladislav Volák
Sportcarp team
Vaše komentáře k tomuto článku

Máte zkušenosti s tímto výrobkem? Podělte se s ostatními a poraďte nebo si nechte poradit.
V zájmu udržení informační hodnoty těchto stránek si provozovatelé vyhrazují právo vyřadit vulgární a reklamní příspěvky nebo příspěvky nesouvisející s obsahem této stránky.

Sportcarp

V nabídce více variant

Sportcarp TV

EET

Podle zá​kona o evidenci tržeb je prodávající povinen vystavit kupujícímu účtenku. Zároveň je povinen zaevidovat přijatou tržbu u správce daně online; v případě technického výpadku pak nejpozději do 48 hodin.